Informatie

Paulina Matusiak in 10 woorden

Werk
“Of het nu een affiche is, een klein kaartje, een brief, of een stickervel,
ik behandel alles als een klein kunstwerk.”

Computer
“De computer is slechts een gereedschap, het heeft geen ziel en geen karakter. Het werk dat ik maak moet wel een ziel hebben. Daarom moet ik het materiaal aanraken, voelen.
Dat geeft emotie, diepte, gelaagdheid.”

Wodka
“Sorry, ik heb niks te drinken, oh jawel, wil je Wodka.”

Toneel
“Voor mij is toneel emotie. Om die vertaling naar het affiche te maken,
wil ik liefst vooraan in het proces betrokken zijn. Al bij de eerste lezingen van de tekst. Wat willen de acteurs? Hoe vertalen zij de tekst naar toneel? Hoe laten ze zich meeslepen?”

Contact
“Ik denk dat tegenwoordig veel te veel via e-mail wordt besproken. Dat kan wel. Maar je krijgt het mooiste resultaat, als je de opdrachtgever kan zien. Luisteren, kijken, de reacties, zelfs een stilte zegt iets. Al weet ik op zo’n moment misschien nog niet wat, maar intuítief sijpelt het door en zie je het terug in het uiteindelijke werk.”

Naaldhakken
“Ja, vind je ze leuk? Weet je waar ik ook van hou? Voeringen. Mooie voeringen in jassen.”

Durf
“Ik werk vooral voor theater, dans, muziek, opera en uitgeverijen. Ik doe ook wel commerciële opdrachten, graag zelfs, maar het is belangrijk dat een opdrachtgever iets durft, dat je over grenzen heen durft te gaan. Werkelijk onderscheidend durft te zijn. Dat maakt het interessant. Volgens mij zouden commerciële opdrachtgevers ook veel meer bereiken, als ze dat zouden durven. Een gemiddeld affiche ziet niemand.”

Stijl
“Ik heb geen eigen stijl. De stijl past zich aan, aan de opdracht. Mensen zeggen wel dat mijn werk herkenbaar is.”

Braaf
“Braaf is verschrikkelijk. Je moet wel zoeken naar balans. Maar het moet net wringen. Als iets niet helemaal klopt, trekt het je aandacht. Dat maakt het spannender, interessanter. Gewoon een mooie lachende vrouw is toch al gauw niets meer dan waspoeder-reclame. En die kan wel aantrekkelijk zijn, maar ze heeft geen ziel, ze spreekt niet.”

Kuba
“Kijk, dit is mijn zoon.”

 


Studio Matusiak

Studio Matusiak in Amsterdam is genoemd naar de oprichtster ervan: Paulina Matusiak. Studio Matusiak is multidisciplinair en heeft art direction, grafisch en interactief design, fotografie en illustratie als kernactiviteiten. De kracht van de studio ligt in het ontwikkelen van affiches, huisstijlen, brochures, boekomslagen, CD-hoezen en algemeen publicitair drukwerk.

Visie

Sinds de oprichting is er veel belangstelling voor de signatuurwerken die Paulina ontwerpt. Ze wil iets teweeg brengen, ze daagt je uit, lokt een mening uit, een oordeel, en wil dat je als toeschouwer geraakt wordt, zelfs als je er vluchtig aan voorbij gaat. Veel van haar werk wringt. Het probeert de wereld niet leuker en mooier voor te stellen, maar weet vaak precies de vinger op de zere plek te leggen. Op het taboe, op het pijnlijke. Maar ze wrijft het niet in. Ze weet het juist te verbeelden met zoveel schoonheid en subtiliteit, dat je gegrepen wordt, het omarmt, en het niet meer wilt loslaten.

Opdrachtgevers

Paulina Matusiak heeft een sterke band met de culturele sector. Daarnaast schroomt ze niet om voor commerciële opdrachtgevers te werken – mits ze durven. Juist de diepgang, gelaagdheid en enorme kracht die zij in haar werk legt, maken echt het verschil.

Klanten van Paulina Matusiak zijn: nationale theater- en dansgezelschappen; individuele artiesten actief in muziek en podiumkunsten, diverse filmfestivals, uitgeverijen, reclamebureaus, bedrijven en detaillisten.

Shortlist belangrijkste opdrachtgevers:

Jakop Alhbom | Ulrike Quade Company | Dansthetaer AYA | Stars TV | School of Form- Poznan | Venetia Studium | Volkskrant | Lidewij Edelkoort | AB/C | Purpura | Studio BeRT | The Lau | Company Karina Holla | Teatro | Anoukvandijk DC | Space | Yilan Yuen | Rozentheater | Toneelgroep Alaska | Annette speelt | Theater Frascati | Landmat | Karina Holla  | Reuring | Soil ensemble  | AFFF | Transito | Peter Korver | TRAM 7 | ROOFF | Design God | Ethnic Chic | DansClick | Opera aan het IJ | Cyrus Frisch | Ronald Goedemondt | NOT-La Vie Parisienne | Nationaal Toneel |  Huis aan de Amstel | EFN  | The Scene | July Koster | Dansen op de Leidseplein | Clari de Waal | Multi development | Lego Lima | The Entertainment Group | Eddo Hartman | Stella | Bijlmer Parktheater | Aleksandra Gaca |  Eddy Wenting Photography| Arbeiderspers | Ailantus | DNA | Muzeum Sztuki Lodz | Symphony Arabica | Leeneidee | The Brand Hotel | Concertgebouw | Juwelenwerk Anouschka Verhagen | Roger Cremers | Kosmopolis | El HEMA | Koopmans’ Drukkerij | Rob Marinissen | Daniëlle van de Ven | Chaumont Poster festival | Toneelgroep Amsterdam junior | PZU | Jantine Kroeze | Plan –D | de Theatermakerij | Heineken | Prometheus

Prijzen

Paulina is bekroond met diverse onderscheidingen. Daarnaast is ze actief als jurylid.

Prijzen:

Best Verzorgde Boeken door Het Stedelijk Museum (nominaties):
LIEFHEBBERS (2001)
FORTUYN / O´BRIEN (2001)
TIMELESS (2002)

Theater Affiche Prijs Amsterdam:

Teatro – Phaedra’s Love (2002)
Maria Stuart (2002)
Het Rozentheater (2003)
Anoukvandijk dc – Amour fou (2003)
Anoukvandijk dc – Sunna no onna (2003)
Alaska – Orestes & Elektra (2004)
Anoukvandijk dc – Drink me(2004)
Productiehuis[Frascati] – Oogverblindend (2005)
Annette Speelt – Lucifer (2007)
Annette Speelt – Trojaanse Vrouwen (2008)
Dans Theater AYA (2014)

Festival d’Affiche de Chaumont (nominaties 2005, 2006)

Collecties:

Collectie van het Franse culturele erfgoed: affiche-ontwerp 20ste editie Festival d’Affiche de Chaumont (2009) 

Jury’s:

Festival d’Affiche de Chaumont, 18e editie (2008)

CV

Paulina Matusiak (1971) is afkomstig uit Zgierz, Polen. Na het doorlopen van een middelbare kunstopleiding in Lodz, verhuist zij naar Nederland. Hier volgt zij de opleiding Grafisch en Typografisch Ontwerp aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Op uitnodiging werkt ze vervolgens bij Matzwart, de voormalige studio van de academie. Hierna is ze als hoofdontwerper verbonden aan diverse studio’s. Een vierjarige periode in de studio van Anthon Beeke bereidt haar voor op een nieuwe uitdaging in haar loopbaan als ontwerper. In 2002 besluit ze zelfstandig verder te gaan en richt Studio Matusiak op in Amsterdam.

Naast haar ontwerpwerk is ze als docente verbonden aan diverse academies in Nederland, Spanje en Polen waaronder de School of Form in Poznan.
Een nieuw en enerverend hoofdstuk in haar carrière is het design van de KILIM tegelcollectie voor het Poolse Purpura.